El nostre gir a la història. "Mientras dure la guerra" (I)

T'imagines poder canviar el transcurs de la història amb el teu propi guió?

Aquestes últimes classes hem unit l'assignatura de Cultura Audiovisual amb la d'Història, convertint-nos fins i tot en locutors de ràdio. Vols saber què hem estat fent? No et deixe més amb la intriga, només et robaré uns minuts. 

Amb l'objectiu de treballar el valor audiovisual i la memòria històrica de la pel·lícula d'Alejandro Amenábar, Mientras Dure la Guerra, vam prendre com a temàtica la Guerra Civil Espanyola. Aquest va ser l'inici de la nostra participació en el projecte Inevery Crea, l'objectiu del qual era idear una nova versió dels esdeveniments reals per a fer possible un relat distint del succeït. Podem confirmar que a través d'este projecte innovador vam utilitzar el cine com una eina per a treballar les nostres competències (a més de promoure les produccions cinematogràfiques espanyoles). 



Mitjançant el treball en equip aconseguírem el producte final, que era la creació d'un podcast. Personalment, vaig tindre la sort d'elaborar-lo amb Maica Giménez i Marina Mira, amb qui et pots organitzar a la perfecció. En la següent entrada al blog explicaré com ens vam coordinar per a fer el programa de ràdio.

Abans de crear el producte audiovisual, necessitàvem banyar-nos en la història de la Guerra Civil Espanyola. Per tant, començàrem amb la visualització de la pel·lícula Mientras Dure la Guerra. Situada en l'estiu de 1936, aquest film es centra en la última etapa de la vida de l'escriptor Miguel de Unamuno. El conflicte de pensaments o ideals que viu el protagonista és un dels principals aspectes que es tracten. A l'inici, Unamuno decideix donar suport públicament a la rebel·lió militar que promet portar l'ordre a la convulsa situació del país. Immediatament, és destituït pel govern republicà com a rector de la Universitat de Salamanca.
Mentrestant, apareix l'antagonista, el general Franco, que aconseguix sumar tropes al seu front sublevat i inicia una exitosa campanya amb la secreta esperança de fer-se amb el comandament únic de la guerra.
La desviació sanguinària del conflicte i l'empresonament d'alguns dels seus amics provoca que Unamuno comence a qüestionar-se la seua postura inicial i a examinar els seus principis.
Quan Franco es trasllada a Salamanca i és nomenat cap de l'Estat de la zona nacional, Unamuno acudix al seu Palau, decidit a fer-li una petició de clemència. Al mateix temps, reb amenaces del general Millán-Astray. Abans de la seua mort, Unamuno fa un discurs el dia 12 d'octubre de 1936 a la Universitat de Salamanca, on es celebrava el Dia de la Raça. Allí, l'escriptor pronuncia les seues famoses paraules: "Vencereu, però no convencereu. Vencereu perquè teniu sobrada força bruta. Però no convencereu perquè convèncer significa persuadir, i per persuadir necessiteu alguna cosa que us falta en aquesta lluita: raó i dret. Em sembla inútil demanar-vos que penseu a Espanya." Aquesta va ser una de les escenes que més em van tocar.


Després de veure la pel·lícula vam treballar la part de documentació sobre la pel·lícula  i la història portant a cap 6 accions: 

-Accions 1 i 2: Consistia en una rutina de pensament on treballàrem el nostre sentit crític, comparant el que pensàvem abans sobre temàtiques relacionades amb la cinta (el cine històric, Miguel de Unamuno, la República, etc.) amb el que pensem ara, a més de destacar la seqüència que més ens va impactar o marcar.

-Accions 3 i 4: A continuació, vam compartir les nostres reflexions amb la classe, iniciant un debat on es van escoltar opinions i comentaris interessants. També vam analitzar els aspectes argumentals i elements cinematogràfics d'esta pel·lícula, creant uns mapes mentals amb aplicacions com Genial.ly.

-Accions 5 i 6: En esta part, profunditzàrem en les temàtiques de la pel·lícula, és a dir, ens vam endinsar culturalment explorant el material periodístic de l'època i ampliant els fets reflexats en ella amb llibres i cómics posteriors, obres artístiques, cançons o altres pel·lícules. Per últim, vam formar els equips amb els quals elaboraríem el podcast. Amb el meu equip vaig fer l'última acció relacionada amb Mientras dure la Guerra, que tractava sobre els aspectes del guió i la narració audiovisual. Així que, amb l'ajuda del paper kraft, vam crear un mural on diferenciàrem i describírem les parts del film (plantejament, nus i desenllaç) en forma d'esquema visual. Per a desenvolupar-lo, nosaltres ens vam centrar en l'evolució de tres aspectes: el pensament d'Unamuno, la situació d'Espanya i la societat d'aquells anys. 

A més, vam tindre la sort de rebre la visita del gran "historiador" de l'IES La Mola, Abraham Marco. Ell ens va aportar informació interessant per a elaborar els nostres podcasts i situar-nos en el temps tant en la situadió d'Espanya com en la d'Europa. Al final de la seua presentació, Abraham va citar un poema d'Antonio Machado que em va impactar:


Ya hay un español que quiere
vivir y a vivir empieza,
entre una España que muere
y otra España que bosteza.

Españolito que vienes
al mundo te guarde Dios.
Una de las dos Españas
ha de helarte el corazón.


Encara que aquest poema va ser escrit l'any 1912, no s'allunya de la realitat. Amb estos versos breus, descriu la lluita dels dos bàndols d'Espanya, país que sempre ha estat fraccionat i enfrontat. Així, trobem "dos Espanyes". Una dualitat entre la feixista i la progessista. Però la que ens interessa a tots és la Espanya que pensa, la rica intel·lectualment. D'aquesta forma, amb més coneixement i educació en valors s'erradicaria l'auge de l'extrema dreta i es potenciaria la llibertat d'expressió. 


 







Comentaris