23 d'abril. Dia del Llibre.
Aquest 23 d'abril el vam celebrar a casa. No hi havien roses, no vam poder regalar-les, però per sort sí que teníem els llibres. Encara que no vam poder anar a la llibreria habitual i comprar-ne algun de nou, he de dir que tenia lectures pendents a la prestatgeria. Durant l'estrés del curs, no hi temps per a molt més, per això la millor època de l'any per a assaborir un llibre és l'estiu.
Per què el 23 d'abril?
El 23 d'abril de 1616 van morir Cervantes, Shakespeare i Garcilaso de la Vega. Per aquest motiu, esta data tan simbòlica per a la literatura universal va ser l'escollida per la Conferència General de la UNESCO en 1995 per rendir un homenatge mundial al llibre i als seus autors, i motivar a tots, especialment als més joves, a descobrir el plaer de la lectura, però també per defendre i protegir la indústria editorial i els drets d'autor.
No obstant això, ja feia temps que celebràvem el Dia del Llibre a Espanya, concretament des de 1926. La idea de la festivitat havia sorgit de l'escriptor i editor valencià, que vivia a Barcelona, Vicent Clavel Andrés. Va ser ell qui va fer arribar la seua proposta a la Cambra Oficial del Llibre de Barcelona. Fins aleshores, a Barcelona existia el costum de que els enamorats es regalaren una rosa (la tradició es remunta al segle XV) per la festivitat de Sant Jordi, patró de Catalunya, alimentada per la famosa llegenda del drac. Després de la proposta de Clavel, també es començarien a obsequiar als estimats amb llibres.
L'activitat proposada
Per tant, tenint en compte la llegenda del drac de Sant Jordi, l'activitat proposada era crear una imatge publicitària per al Dia del Llibre seguint l'esquema compositiu de la foto d'Alfred Eisenstaedt (V-J Day) i la semiòtica de la imatge com a ingredients principals.
Estructura compositiva |
Exemple d'ús de la semiòtica |
La semiòtica o semiologia de la imatge és la ciència que tracta els sistemes de comunicació dins de les societats humanes. La semiòtica estudia els signes, la seua estructura i com es relacionen el significant i el significat. L'estudi d'aquests signes ens ajuda a poder entendre com percebem el món que ens envolta. Podríem dir que és fonamental conéixer els principals conceptes de la semiòtica per a tindre un millor domini del llenguatge visual. La combinació dels elements formals, estètics i expressius de les imatges, poden encaminar-nos a lectures diferents segons la intencio del creador. Per això, els mestres de l'ús de la semiòtica són els publicistes.
Aquest va ser el meu resultat:
Després d'haver fet l'activitat, ens vam autoavaluar amb una diana feta amb l'aplicació Genial.ly, que tenia en compte aquests paràmetres citats anteriorment. Finalment, vam interactuar entre nosaltres votant "m'agrada" als cartells que més ens cridaven l'atenció a través d'un Padlet.
"Els llibres em van ensenyar a pensar , i el pensament em va fer lliure." - Ricardo León
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada